1. Przeprowadzono warsztaty „ Uczmy się chronić owady!” w wyniku których uczniowie poznali wpływ człowieka na populację owadów zapylających i sposoby ich ochrony.

  2. „Żywność, a ochrona środowiska – warsztaty ekologiczne”

Rolnictwo przemysłowe czy ekologiczne, a może rolnictwo integrowane?
Tematyka warsztatów była zgodna z podstawą programową obowiązującą w szkole podstawowej, a rozszerzenie niektórych treści wynikło z realizacji ekologicznego profilu naszej szkoły. Jako konsumenci zapominamy, że ekologia ważna jest już na etapie produkcji roślinnej i zwierzęcej. Współczesne rolnictwo skupia się na produkcji masowej, co bardzo często wpływa negatywnie na jakość produkowanej żywności.

Stojąc przy sklepowej półce zastanawiamy się, czy lepiej kupić żywność droższą , ale wyprodukowaną w gospodarstwach ekologicznych czy tańszą, wyprodukowaną w fermach na skalę masową?

Problem ten jest niezwykle ważny i złożony, bo wiąże się z wieloma dylematami konsumenckimi, dlatego uczniowie poznali zalety i wady istniejących systemów rolnictwa, ćwiczyli odczytywanie składu produktów z aplikacji Bezpieczne zakupy.

Poznali szanse i zagrożenia GMO w żywności.

  1. Problem głodu na świecie, a marnowanie żywności”-zajęcia w klasach 6,7,8

Problem głodu na świecie jest największą klęską humanitarną i moralną współczesnego świata. To dramat, który powoduje zgony milionów osób (zwłaszcza dzieci). Niedożywienie jest także przyczyną wielu chorób. ... Światowy problem głodu jest manifestacją ogromnej asymetrii ekonomicznej i społecznej na Ziemi.

  1. Zagrożone gatunki mórz i oceanów- co na naszym stole?”- szkolna wystawa.

  2. Tego nie zjemy bo marnujemy?- Zero food waste”

Analiza i wnioski z przeprowadzonej ankiety „ŻYWNOŚĆ”

Ankietowanym najczęściej zdarza się wyrzucać: warzywa, pieczywo, wędliny.

Głównym powodem wyrzucania/ marnowania żywności jest: jedzenie „oczami”, stąd kupowanie więcej niż potrzeba oraz niewłaściwe przechowywanie żywności.

  1. Opracowanie ulotki „ Sposoby oszczędzania żywności”

Rady zapobiegające marnowaniu żywności w domu:

1) Ustal jadłospis na dany dzień lub najbliższe dni.

2) Przygotuj listę potrzebnych produktów, aby nie kupować więcej.

3) Sprawdź, które produkty masz w domu i wykreśl je z listy.

4) Postaraj się zrobić tylko planowane zakupy

5) Prawidłowo przechowuj produkty spożywcze, żeby zapobiec ich popsuciu

6) Jedz bezodpadowo (samodzielnie nakładaj na talerz taką porcję, którą zjesz, bez zostawiania resztek jedzenia)

7) Sprawdzaj daty ważności produktów i bądź logistykiem swojej lodówki (produkty kupione wcześniej postaw z przodu półki i zjadaj w pierwszej kolejności. Produkty kupione później połóż z tyłu półki. Pamiętaj, że data ważności jest kluczowa i decyduje o kolejności położenia produktu)

8) Wykorzystuj resztki posiłków do tworzenia nowych dań

9)Szanuj żywność, nie wyrzucaj jej do śmieci.( Jeżeli ktoś marnuje żywność, to jej zasób ubożeje i nie dotrze do osób, które jej potrzebują. Miej świadomość, że problem głodu na świecie istnieje).

10)Kupuj żywność bezpośrednio od rolników, na targach lub blisko miejsca jej wytwarzania (oszczędzasz energię, transport, ograniczasz produkcję opakowań do żywności szybko psującej się)  

      7. Opracowanie Eko-Kodeksu.

Więcej informacji i zdjęć z działań znajdziecie w prezentacji poniżej.

https://drive.google.com/file/d/1m4EZxcJKmANR_EXliFF0fudNlqFh5c2A/view?usp=sharing

frontbio